• Onze school
  • Jenaplan onderwijs
  • Het Team
  • Missie & Visie
  • Leven en leren
  • Het Bestuur
  • Contact
  • groep 1-2
  • groep 3-4
  • groep 5-6
  • groep 7-8
  • Schooltijden
  • Vakantie & vrijedagen
  • Ouders & Verzorgers
  • Ouderraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Schoolgids & privacy
  • Klachten
  • Schoolmelksubsidie
  • Ik wil een rondleiding
  • BSO De Zilvermeeuw
  • Kinderdagverblijf
  • Peuterschool

Leven en leren op De Zilvermeeuw

Leren leven met verschillen in een stamgroep

Het omgaan met verschillen krijgt veel aandacht. Mensen zijn verschillend in leeftijd en levenservaring, ze hebben een verschillende achtergrond en hebben verschillende culturen, levensbeschouwingen, opvattingen, talenten, interesses en mogelijkheden. Voor kinderen geldt nog in het bijzonder dat er verschillen in ontwikkeling zijn. Het is goed dat er zoveel verschillen zijn. Dan kun je van elkaar leren. In school gaat dit makkelijker in groepen waarin kinderen van verschillende leeftijden zitten. Daarom hebben we stamgroepen in plaats van jaarklassen. We werken met een onder- midden-, tussen- en bovenbouwgroep. Elke stamgroep heeft een vaste samenstelling en eigen leerkrachten. Kinderen wordt geleerd op een rechtvaardige en vreedzame manier met verschillen om te gaan. Respect voor anderen en eerbied voor het leven zijn belangrijke waarden waarmee ieder kind en elke volwassene in onze samenleving moet kunnen omgaan. Kinderen leren in de stamgroep ook verschillende mogelijkheden van zichzelf kennen, het ene jaar als jongste in een groep, het andere jaar als oudste. Dat is een bijzondere en waardevolle ervaring, die een aanvulling betekent op wat een kind thuis meemaakt. De groepsleerkracht helpt de kinderen bij dit ingewikkelde leerproces.

Onze aandacht voor burgerschap en sociale integratie

Actief burgerschap is de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren; sociale integratie is de deelname van burgers (ongeacht achtergrond) aan de samenleving in de vorm van sociale participatie, deelname aan de maatschappij en bekendheid met en betrokkenheid bij uitingen van de Nederlandse cultuur. Wij vinden dat burgerschap en sociale integratie onder de pedagogische opdracht vallen van onze school. 

We gaan uit van het idee dat je burgerschap en sociale integratie kunt bevorderen door kinderen te leren samenleven door samenwerking, samenspraak en deelname aan besluitvorming. De school is de oefenplaats, waar kinderen op hun niveau mogelijkheden krijgen om te oefenen met vaardigheden zoals luisteren naar elkaar, communiceren, overleggen, samen een besluit nemen en samen zorg dragen voor de uitwerking van een besluit. 

Samen leren en leven 

Kinderen leren niet alleen het beste met pen en papier, uit boeken, of zittend achter de computer. Ze leren op meer manieren. Op een jenaplanschool onderscheiden we  vier basisactiviteiten waarin kinderen leven en leren: gesprek, werk, spel en viering. Ze worden pedagogische situaties genoemd. In een vast ritme wisselen ze elkaar af en zijn ze vastgelegd in het weekplan. Dit weekplan is de organisatie door de gehele school heen. In dit weekplan wordt precies weergegeven welk aanbod op welk moment wordt gegeven. 



 

Agenda

Studiemiddag

04 juli 2025 - 12:00 uur

Zomervakantie

12 juli 2025

Agenda

  • 04 juli
  • 12 juli

De Zilvermeeuw

  • Missie & Visie
  • Jenaplan onderwijs
  • Leven en leren
  • Het Bestuur

 

De groepen

  • groep 1-2
  • groep 3-4
  • groep 5-6
  • groep 7-8

Praktische info

  • Vakantie & Vrije dagen
  • Ouders & Verzorgers
  • Ouderraad
  • Medezeggenschapsraad
  • Schoolgids
  • Klachten

Maak kennis met De Zilvermeeuw

  • Rondleiding aanvragen...

 

Kinderopvang van Kappio

• BSO
• Kinderopvang (0-4)

Social media


 

Zoeken


De Zilvermeeuw


Vogelzwin 23, 1771 JG Wieringerwerf

0227 60 00 32
directie@ojbszilvermeeuw.nl

Neem gerust contact op


Copyright 2025 - OBS de Zilvermeeuw
Inloggen | Design by TADA! vormgeving en fotografie